Hoe zorg je ervoor dat je onderzoek niet in een la belandt?

Gepubliceerd op 10 november 2023 om 12:00

De wetenschap kent het gezegde: publish or perish. Zorg dat je onderzoeken in wetenschappelijke tijdschriften worden gepubliceerd, anders doet het er niet toe! Daar schuilt zeker een kern van waarheid in als het om de academische wereld gaat, maar wij gaan daarin eigenlijk nog een stapje verder. Je onderzoek houdt namelijk niet op bij een publicatie. Nu moet deze kennis nog verspreid en gebruikt worden. Professor Stynke Castelein deed in een recent interview de uitspraak: “We kunnen nog zoveel onderzoeken, maar als gepubliceerde onderzoeksresultaten niet terugkomen in beleid, in behandeling, of in zorgstandaarden, dan doe je het eigenlijk voor niks.”

Kortom: je moet de hort op met je kennis!


Bezint voor gij begint

Het is belangrijk dat je oog hebt voor de eindgebruiker, dus wie gaat er profiteren van de kennis die je met jouw onderzoek opdoet? Laat deze mensen vanaf het begin actief participeren en niet pas op moment van (of zelfs pas na) het publiceren van je artikel. Een formele manier om dit te doen is bijvoorbeeld het houden van focusgroepen. Via deze weg kun je input verzamelen vanuit de werkvloer en meenemen waar eindgebruikers, bijvoorbeeld een bepaalde groep patiënten of behandelaren, behoefte aan hebben. Hierdoor krijg je een goed beeld van wat speelt en het heeft als bijkomend voordeel dat je direct wat belangstelling voor je onderzoek creëert.

 

Toegankelijkheid van informatie

Probeer zoveel mogelijk Open Access te publiceren, omdat iedereen dan jouw wetenschappelijke artikel kan lezen. Daarnaast is het mooi om je resultaten ook weg te zetten in (Nederlandse) vakbladen, zodat de kennis ook terechtkomt bij de mensen die er wat mee moeten. Ga naar congressen, geef lezingen (in- en extern,  én zeg nooit nee) en vraag daarbij de zaal actief naar hun suggesties. Vraag ook meerdere stakeholders, zoals bijvoorbeeld managers, behandelaren en patiënten, naar wat zij nodig hebben om jouw informatie te kunnen gebruiken.

 


Deel je uitkomsten op meerdere platforms

Naast deze ‘standaard’ manieren kun je ook op andere creatieve manieren het bereik van je onderzoek vergroten. Maak bijvoorbeeld een podcast of korte video van je resultaten. Niet iedereen heeft tijd (en zin) om lange wetenschappelijke artikelen te lezen, maar voor een video/audiofragment van een paar minuutjes hebben de meeste mensen best even tijd. Je kunt ook de media opzoeken door een persbericht te versturen. Benoem dan niet alleen de wetenschappelijke, maar ook de maatschappelijke impact van je onderzoek. En natuurlijk zijn er ook nog de sociale media. Door belangrijke stakeholders en alle samenwerkingspartners van je onderzoek te taggen op sociale media, kun je de opgedane kennis van jouw onderzoek snel binnen een groot netwerk verspreiden.

Dit waren drie tips om de impact van je onderzoek te vergroten. Heb jij nog meer of andere tips? Laat het ons vooral weten in de reacties onder deze blog!

 

Rating: 5 sterren
1 stem

Reactie plaatsen

Reacties

Diewertje
9 maanden geleden

Goede tips! Door te werken met een Theory of Change kun je ook plannen hoe jouw onderzoek bij gaat dragen aan de impact die je voor ogen hebt.

Jojanneke & Stynke
9 maanden geleden

Wat een goede aanvullende tip Diewertje, dankjewel!